መሰል ዑቕባ ንስደተኛታት ፖለቲካ ኣብ ቅዋም ፌደራላዊ ሪፓብሊክ ጀርመን ኣብ ሰረት-ሕጊ ዓንቀጽ 16ሀ ከም መሰረታዊ መሰል ተገሊጹ ኣሎ። ሰባት ከም ስደተኛ ፖለቲካ ዚቑጸሩ፡ ናብ መበቆል ሃገሮም እንተተመሊሶም ንኸቢድ ምግሃስ ሰብኣዊ መሰላቶም ዝቃልዑ እንተኾይኖም እዩ። ኣብ መበቆል ሃገሮም ብምኽንያት ዓሌቶም፡ እምነቶም፡ ብሄሮም/ዜግነቶም፡ ፖለትካዊ ርእይቶኦም፡ ማሕበራዊ ርክባቶም፡ ስደት ዘጋጥሞም እንተኾይኑ፡ ዑቕባ ንምርካብ መሰል ኣለዎም።

ኣብ ልዕሊዚ ሃገራዊ ሕጊ ቅዋም መንግስቲ ጀርመን፡ እቲ ብዕለት 28.07.1951 ዝጸደቓ ዋዕላ ጀነቫ ንስደተኛታት፡ ንዓለምለኻዊ ሓለዋ ስደተኛታት ኣገዳሲ እዩ። ዋዕላ ጀነቫ ነቲ „ስደተኛ“ ዝብል ቃል ትርጉሙ ይገልጽ፡ ኣብታ ተቐባሊት ሃገር ዘለዎ መሰል ድማ ይሰርዕ። ብ86 ሃገራት ዝተጻሕፈሉን ዝተኸትመሉን ምኽንያት ድማ እቲ ድሕሪ ካልእይ ውግእ ዓለም ኣብ ኣውሮጳ ዝነበረ ኩነታት እዩ። ፌደራላዊት ሪፓብሊክ ጀርመን ብ1953 ብኽታማ ኣጽዲቓቶ። ዋዕላ ጀነቫ ነቲ መሰል ሓታቲ ዑቕባ ስደተኛ ሰርዕዎ እንተኾነኳ፡ እቲ ዑቕባ ዚሓትት ዘሎ ሰብ ነዚ መሰል ኪወሃብን ዘይኪወሃብን ኣጻርየን ዝውስና እተን ተቐበልቲ ሃገራት ባዕለን እየን።

ኣብ ፌደራላዊ ሪፓብሊክ ናይዞም ክልተ ስደተኛታት መሰል፡ ማለት ስደትኛታት ፓለቲካን ስደተኛታት ከም ዋዕላ ጀነቫን፡ ኣብ ሕጊ ዑቕባ ተሰሪዑ ኣሎ።
ፌደራላዊ ቤትጽሕፈት ፍልሰትን ስደተኛታትን ነቲ ሓታቲ ዑቕባ ብመስርሕ መሕትት ዑቕባ ብምሕላፍ፡ ኣየናይ ዓይነት ስደተኛ ምዃኑ ይምርምር። ዓይነት ስደተኛ ነቲ ተቐባልነት ናይቲ ሓታት ዑቕባ ዚውስን ዕላዊ መምዘኒ እዩ። እቶም ንሓለዋን ምቕማጥን መሰል ዘለዎም ኣብ ታሕቲ ተጠቒሶም ዘለዉ ጉጅለታት እዮም፥

§ 3 AsylG; Art. 16a GG; § 4 AsylG; § 60 Aufenthaltsgesetz (AufenthG)
• ብመሰረት ዋዕላ ጀነቫን ዓንቀጽ 3 ሕጊ ዑቕባ፡ ናይ ሓለዋ መሰል ዘለዎም ሰባት
• ብመሰረት ሰረት ሕጊ ጀርመን ዓንቀጽ 16ሀ፡ ናይ ዑቕባ መሰል ዘለዎም ሰባት
• ብመሰረት ዓንቀጽ 4 ሕጊ ዑቕባ፡ ናይ ሰብኣዊ ደገፍ ሓለዋ ዚግብኣም ሰባት
• ብመሰረት ዓንቀጽ 60 ሕጊ ጽንሖ፡ ብሃገር ደረጃ ንኸይስጐጉ ዝተኸልከሉ ሰባት

ኣብቲ መስርሕ መሕትት ዑቕባ ኣሉታዊ መልሲ እንተመጺኡ፡ ናብ ካብ ሃገር ጀርመን ምውጻእ ወይ ድማ ጊዜያዊ ዕገሳ ኣቢሉ ይመርሕ።

ብምኽንያት ጸገም ናብራ፡ ማለት ድኽነት፡ ተፈጥሮኣዊ ዕንወት፡ መጻኢ ንድየት፡ ስእነት ክወና/ ተስፋ-ኣልቦነት፡ ትውልዲ ሃገሮም ሓዲጎም ንዝመጹ ሰባት ኣብ ጀርመን መሰል ዑቕባ የብሎምን። እዚ ብመሰረቱ ነቶም ካብ ሃገራት ሕብረት ኣውሮጳን ብመሰረት ሕጊ ዑቕባ ጀርመን „ውሑሳት መበቆል ሃገራት“ ዝበሃላ ንዝመጹ ስድተኛታትን፡ ብመሰረት ውዕል ዳብሊን 3 ካብ ጀርመን ወጻኢ ኣብ ካልኦት ሃገራት ሕብረት ኣውሮጳ ድሮ ውሕስነት ንዝረኸቡ ስደተኛታትን ይምልከት እዩ።

ከምኡውን፡ ካብ ሃገር ጀርመን ወጻኢ ዓመጽ ኲናት ወይ ዘይፖለቲካዊ ወንጀል ዝፈጸሙ ሰብታት፡ ኣንጻር ሸቶታትን መትከላትን ሕቡራት ሃገርት ዝተዋስኡ ሰባት፡ ንጸጥታ ናይ ፌደራልዊ ሪፓብሊክ ጀርመን ሓደገኛታት ኮይኖም ዝቑጸሩ ሰባትን፡ ንሓፋሽ ኣብ ሓደጋ ከውድቑ ዝኽእሉ ሰባትን፡ መሰል ዑቕባ የብሎምን።

1. Asylrecht

Das Recht auf Asyl für politisch Verfolgte ist in der Verfassung der Bundesrepublik Deutschland, im Grundgesetz (GG) Artikel 16a, als Grundrecht definiert. Als politisch Verfolgte gelten Menschen, die im Falle der Rückkehr in ihr Herkunftsland schweren Menschenrechtsverletzungen ausgesetzt wären. Droht ihnen in ihrem Herkunftsland die Verfolgung wegen ihrer Rasse, Religion, Nationalität, politischen Gesinnung oder Zugehörigkeit zu einer bestimmten sozialen Gruppe, haben sie ein Recht auf Asyl.

Neben der nationalen Regelung in der deutschen Verfassung ist die Genfer Flüchtlingskonvention vom 28.07.1951 (GFK) maßgeblich für den internationalen Schutz von Flüchtlingen. Die GFK definiert den Begriff „Flüchtling“ und regelt seine Rechtsstellung im Aufnahmeland. Ihre Ausarbeitung und Unterzeichnung erfolgte aus der Nachkriegssituation in Europa und wurde von 86 Ländern unterzeichnet. Die Bundesrepublik unterzeichnete im Jahr 1953. Die GFK regelt die Rechtsstellung von Flüchtlingen im Asyl, überlässt es aber den unterzeichnenden Staaten, festzulegen, ob ein um Asyl nachsuchender Mensch diese festgelegten Rechte in Anspruch nehmen darf oder nicht.

In der Bundesrepublik ist die Rechtsstellung beider Gruppen, also sowohl der politisch Verfolgten nach GG Art. 16a als auch der Flüchtlinge nach der GFK im Asylgesetz (AsylG) geregelt.

Das Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (BAMF) prüft in einem Asylverfahren die Flüchtlingseigenschaft des Asylbewerbers. Die Flüchtlingseigenschaft ist ein formeller Status, der die Anerkennung als Flüchtling festlegt. Zu den schutz- und bleibeberechtigten Personen gehören folgende Personengruppen:
§ 3 AsylG; Art. 16a GG; § 4 AsylG; § 60 Aufenthaltsgesetz (AufenthG)
• Personen mit Flüchtlingsschutz nach GFK und § 3 AsylG
• Personen mit einer Asylberechtigung nach GG Art. 16a
• Personen mit subsidiären Schutz nach § 4 AsylG
• Personen mit einem nationalen Abschiebungsverbot nach § 60 Aufenthaltsgesetz (AufenthG)

Bei negativem Bescheid führt das Asylverfahren zur Ausreisepflicht oder zur vorübergehenden Duldung.
Kein Recht auf Asyl in Deutschland haben Menschen, die vor Notsituationen wie Armut, Naturkatastrophen oder drohender Verelendung und Perspektivlosigkeit ihr Herkunftsland verlassen haben. Das gilt in der Regel auch für Menschen, die aus der EU oder sogenannten „sicheren Herkunftsländern“ gemäß Anlage zum AsylG stammen sowie für Flüchtlinge, die gemäß Dublin III-VO bereits außerhalb Deutschlands Sicherheit in anderen EU-Staaten gefunden haben.

Ebenfalls kein Asylrecht haben Personen, die Kriegsverbrechen oder schwere nichtpolitische Straftaten außerhalb des Bundesgebiets begangen haben, den Zielen und Grundsätzen der Vereinten Nationen zuwidergehandelt haben, als Gefahr für die Sicherheit der Bundesrepublik Deutschland anzusehen sind oder eine Gefahr für die Allgemeinheit bedeuten.